Optimist viderkommende

AKS

Dagtid i aktivtetskoletid

KNS tilbyr seiling som aktivitet etter skoletid. 6 ukers kurs med seiling en dag i uken. KNS har organisert henteordning med taxi fra Osloskoler slik at barna blir kjørt til seiltrening.Det er ingen krav til eget utstyr. Tilbudet er til skolebarn 7-14 år, mandag til torsdag,kl. 15.00-17.00 nybegynner og videregående nivå.
Trening

Treningsgruppe på kveldstid

Trening for seilere som har fullført bronseror, som skal starte på sølvror og sitt andre år i optimisten.Trening mandag og onsdag. Seilerne kan etterhvert prøve å delta på klubbretatta.Det er ikke krav til egen båt. Alle seilerne kan benytte KNS uteleiebåt.

Innhold og mål viderkommende treningen

I KNS følger vi Norges Seilforbunds utviklingsstige for jolleseilere; bronsror, sølvror og gullror. Det andre året trenes det mot ferdighetsmålene til sølvroret. Se linker under.
I løpet av seilsesongen kommer seileren til å utvikle sine regattaferdigheter, trene på starter og merke-rundinger. Det legges vekt på videreutvikling av mestringsfølelse og trygghet. Det blir mye lek og moro. For gruppen legges det opp til to treningsdager hvorav den ene er klubbregatta tirsdager. De vil lære mer om trimming, banetaktikk og ellers jobbe videre mot ferdighetsmålene som finnes i kravene til "Sølvroret".
For å få en rimelig progresjon bør seileren delta på de oppsatte treningshelgene og samlingene. Vi ønsker at klubben har gode seilere og tilbyr et veldig godt Barne-og ungdomsmiljø. Dette trenger vi foreldrenes medvirkning til. Foreldre får mulighet til å følge i sikringsbåt, hjelpe til ved sjøsetting og opptak av jollene. Alle får opplæring. Vi har foreldredrevet kiosk med kaffe og vafler og et hyggelig bryggemiljø.

Sølvroret

• Praktisk
  • Sikkerhet
  • Teori
  • Klubb
 Kunne foreta en grovtrimming av optimistjollen på land
Kunne spri om seilet på vannet
Kunne foreta en riktig runding av et kryss-, slør- og lemerke
Vise riktig plassering i optimistjollen under ulike vind- og bølgeforhold
Kunne ”ri amerikaner”
Kjenne til innholdet i minst 10 av definisjonene i Kappseilingsreglene del I samt vite hva del IV inneholder
Kunne munn til munn
Svømme minst 200 meter
 Flyteprøve minst en gang i løpet av sesongen både av båt, redningsvest eller flytevest.
  Må kunne forstå innholdet i en værmelding i radio
 Føre en enkel værlogg over et tidsrom på minst en uke.
Vise og regelmessig foreta vedlikehold av båten når det gjelder vasking, stell av tauverk og enkle småreparasjoner.
Kunne fortøye jollen ved hjelp av halvstikk, både knytt og rundt en fast påle og rundt langtauet
Kunne pålestikk og vise hva den kan nyttes til
Lage et protestflagg og delta i sleping
Må være medlem av KNS og medlem av Norsk Optimistjolleklubb
Fulgt treningene
Deltatt i minst 2 terminfestede regattaer i tillegg til klubbmesterskapet
Ydet et bidrag til et miljøtiltak og et inntektsgivende tiltak for den lokale seilforening.
 Vist sportslig og kameratslig opptreden.