Optimist regatta rekrutt

Påmelding og informasjon

Optimist Regatta Rekrutt er for seilere som skal begynne på sitt 3. år i optimisten. Gruppen for seilere som har fullført sølvror og som skal ta gullror.Regatta Rekrutt gruppen er seilere som skal seile regatta i kretsen, Oslo og Akershus seilkrets.Gruppen trener to dager pr uke. Torsdag som en ren treningsdag med fokus på arbeidsoppgavene ombord i båten og teknikkferigheter.Tirsdag - regattatrening - deltakelse i tirsdagsregatta / KNS klubbregatta

Ferdigheter Optimist:Gullror

I KNS følger vi Norges Seilforbunds utviklingsstige for jolleseilere; bronsror, sølvror og gullror. Det andre året er målet at alle skal ha kvalifisert for sølvroret. Viktigere enn kravene til sølvror er imidlertid at seilerne skal utvikle mestringsfølelse og trygghet i båten og at de skal få gode muligheter til i synes at det er gøy å seile. Det første året lærer seilerne å seile alle vindretningene, kryss, lens og slør, seile rundt en bane med en startlinje, et kryssmerke, et sløremerke, et lensemerke og en mållinje. De skal behandler og ivaretar båten, rigger den selv, og forstår de enkleste av reglene for sikker seilas. Da har de oppnådd Bronseror nivå. I løpet av andre sesong nummer 2 kommer seileren til å utvikle sine regattaferdigheter, trene på starter og merkerundinger. De vil lære mer om trimming, banetaktikk og ellers jobbe videre mot ferdighetsmålene som finnes i kravene til "Sølvroret" og ”Gullroret”.

Sølvroret

• Praktisk
  • Sikkerhet
  • Teori
  • Klubb
 Kunne foreta en grovtrimming av optimistjollen på land
Kunne spri om seilet på vannet
Kunne foreta en riktig runding av et kryss-, slør- og lemerke
Vise riktig plassering i optimistjollen under ulike vind- og bølgeforhold
Kunne ”ri amerikaner”
Kjenne til innholdet i minst 10 av definisjonene i Kappseilingsreglene del I samt vite hva del IV inneholder
Kunne munn til munn
Svømme minst 200 meter
 Flyteprøve minst en gang i løpet av sesongen både av båt, redningsvest eller flytevest.
  Må kunne forstå innholdet i en værmelding i radio
 Føre en enkel værlogg over et tidsrom på minst en uke.
Vise og regelmessig foreta vedlikehold av båten når det gjelder vasking, stell av tauverk og enkle småreparasjoner.
Kunne fortøye jollen ved hjelp av halvstikk, både knytt og rundt en fast påle og rundt langtauet
Kunne pålestikk og vise hva den kan nyttes til
Lage et protestflagg og delta i sleping
Må være medlem av KNS og medlem av Norsk Optimistjolleklubb
Fulgt treningene
Deltatt i minst 2 terminfestede regattaer i tillegg til klubbmesterskapet
Ydet et bidrag til et miljøtiltak og et inntektsgivende tiltak for den lokale seilforening.
 Vist sportslig og kameratslig opptreden.