Færdern: - Vellykket, men med forbedringspotensiale

STILLE KAOS: Årets start er en av de mest saktegående. STILLE KAOS: Årets start er en av de mest saktegående. Ørjan Krogh Hansen/KNS

Jubileumsseilasen begynte i vindstilla og avsluttet friskt, før målgang i solfyllte Tønsberg.

KNS beklager at deler av resultatlistene ble kraftig forsinket. Alle resultatene skal nå være klare, og ligger her.

Den første båten, «Trucknor Wolfpack», tok Honour Line da de som første båt gikk over mållinjen klokken 0255 natt til lørdag. Med dette ble 52-foteren historiens første båt til å gå i mål i Tønsberg, mens «Karma Police» vant over all.

I Tønsberg var det duket for Færderfestivalen, med konserter, marked, aktiviteter og egen lounge for seilerne. Og sol!

Generalsekretær i KNS Anders Kristensen beskriver tidenes første målgang i Tønsberg som en stor utfordring som KNS lyktes med, men med klare forbedringspotensialer.

Spesielt var det knyttet spenning til hvordan regattaens 650 båter skulle passere under de to kanalbroene mellom byen og Nøtterøy uten å lage for mye kø for biltrafikken.

−Vi løste det store tema før regattaen; passeringen gjennom kanalbruene, på en grei måte. Men allerede nå vet hva som må forbedres neste år. Vi lærte en del underveis, sier Kristensen.

web Brader View

FORNØYDE TYSKERE: Mannskapet på "Broader View" fra Hamburg deltok for andre gang i år, og lovte å komme tilbake neste år.

- Været får vi ikke gjort noe med, men løypa og stemningen i år her i Tønsberg er toppers,  sier en av gautta om bord, mens skipperen nikker.

bittelite Tønsberg

CITY OF SAILS: Tønsbergfestivalens arrangører sier man må tilbake flere hundre år for å finne tilsvarende båtliv i byen,

som er Østlandets historiske sjøfartshovedstad fra vikingtiden.

Aktiv mot kreft på tredjeplass

Aktiv mot krefts J80 -båt «Anne Grete» ble døpt tre dager før Færderseilasen, og hadde sin regattadebut i helgen. Om bord seilte et mannskap hvor alle har vært rammet av kreft og vært ivrige brukere av Pusterommet på sitt respektive sykehus. I tillegg har båten med den tidligere OL-seileren AlexanderWang-Hansen og sist, men ikke minst Steff Herbern som skipper, som også har vært rammet av kreft og er blant initiativtakerne til samarbeidet.

Gjengen seilte glimrende gjennom natten, og havnet på pallplass i klassen.

−Utrolig gøy, dette ga mersmak. Neste gang går vi for seier og sjampis, uttalte mannskapet Line Bergh og Anne Grete Sagen etter målgang i Tønsberg.

web webaktiv mot kreft

J80: Aktiv mot kreft sin båt "Anne Grete" på vei til start. Båten er det sinyeste Pusterommet for aktiv mot kreft.

web aktiv mote kreft på pallen

3.PLASS: Fleste parten av mannskapet i "Anne Grete" mottok 3.premie søndag, og var strålende fornøyde med nattens regatta.

Færdern i bilder, TV, radio og film

Fikk du med deg dette?

NRK Østlandsendingen

Bilder fra starten

web nærme land i starten

NÆRE LAND: Mange tok sjangsen på å sveipe Bygdøylandet på tur ut. Foto: Ørjan Krogh Hansen.

web pokalen for flesrskrog til Avalon

BEST PÅ FLERSKORG: Andrea Haug Rolstad og Bård Haug fra "Avalon" med den store flerskrogpokalen og Mumm-sjampis.

Read 1720 times Last modified on onsdag, 14 juni 2017 21:16